Reklamaatio
Virheen ilmaantuessa täyttäkää alla oleva reklamaatiolomake ennen korjaustöiden aloittamista. Jos vika vaatii korjaamokäynnin, sinun tulee käyttää autosi korjaamolla ja toimittaa meille liitteinä diagnoosi ja kustannusarvio. Käsittelemme reklamaatiot arkipäivisin ja vastaamme niihin mahdollisimman pian. Väärinymmärrysten ehkäisemiseksi käsittelemme ainoastaan kirjallisia reklamaatioita.
Jos olette hankkineet autoonne lisäturvan (Fragus) tulee teidän ensisijaisesti ottaa yhteyttä lisäturvan myöntäjään. Etelän Autoliike vastaa käytetyn auton virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti. Vastaamme mahdollisesta virheestä kilpailu- ja kuluttajaviraston viittaaman elinkaarimallin mukaisesti.
Esimerkkejä kuluttajansuojalain määrittämistä auton osien elinkaarista;
- Moottori 300tkm / 10 vuotta
- Sylinterinkansi 200tkm / 10 vuotta
- Turboahdin 200tkm / 8 vuotta
- Jakoketju 200tkm / 10 vuotta
- Vaihdelaatikko 200tkm / 10 vuotta
- Vauhtipyörä 200tkm / 10 vuotta
- Kytkin 150tkm / 8 vuotta
- Ilmastointilaitteen kompressori 200tkm / 8 vuotta
- Starttimoottori 150tkm / 8 vuotta
- Laturi 150tkm / 8 vuotta
- Pakoputki 60tkm / 5 vuotta
- Sähköiset ohjainlaitteet 200tkm / 10 vuotta
- Sähköiset kulumiselle/kosteudelle altistuvat laitteet (anturit, pumput, lasien ja luukkujen nostimet, keskuslukitus, sähköiset penkinsäätimet, vetokoukun sähköt, valoumpiot, polttoainetoimiset lämmittimet yms.) 150tkm / 6 vuotta
Esimerkkejä elinkaarimallin mukaisesta kulujaosta;
- Autolla ajettu 150tkm ja auton moottori rikkoutuu. Moottorin elinkaaresta 50% jäljellä, myyjä vastaa korjauksesta 50%.
- Autolla ajettu 170tkm ja auton kytkin rikkoutuu. Kytkimen elinkaari ylitetty. Myyjällä ei velvollisuutta osallistua korjauskustannuksiin.